torsdag 8 maj 2014

Björkschampo


Plocka björklöv, helst innan midsommar. Ja då har vi ju gott om tid att plocka mer. Timon, jag och Lova roade oss med att plocka björklöv i helgen efter att jag hade skrubbat en rad tegelpannor. 

Efter att jag och Timon plockat såg det så här lite ut i korgen. Jag skulle ha tagit en mindre korg så hade det känts bättre, men efter att Lova hjälpt till också fick vi i alla fall ihop en respektabel mängd.


Två nävar björklöv+ 5 dl vatten får stå i en halvtimme sen skakar man burken som bara f...n, och igen och igen och lite till. då blir det lite skummigt och löven silas bort och så tvättar man håret med det. Funkar fin-fint.
Sparsam som jag är sparade jag de bortsilade löven för att prova om det går att använda samma en gång till. Är detta höjden av sparsamhet?

Resten av löven har jag torkat genom att lägga dem i en stor papperspåse och röra runt ett par gånger om dagen. Nu efter snart en vecka är de snustorra, men jag låter dem ligga kvar ett tag till för säkerhets skull. För att göra björktvätt på dem tar man ca 3 msk torkade löv istället för två nävar.

Till helgen ska jag plocka fler, för jag använder ju gärna färska så länge jag kan (om jag tar mig tid). De torkade kan sparas till senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar