söndag 26 februari 2012

Betraktelser över ett cafébesök i all enkelhet

Så hände det sig att äldsta dottern och jag i förra veckan begav oss till stan för att fira en hemlig tillgivelse. Sagt och gjort, det blev lite shopping på tu man hand av därtill välbehövda och i förväg av mig uttänkta plagg och ting samt ett utlovat cafébesök. 28 kr st för chokladmuffinsen + 25 kr för en läsk.

... Och där slutade jag att njuta av stunden och smaken. Gäst hos verkligheten? Det välbesökta caféts övriga gäster såg ut att helt obehindrat njuta av vad de inhandlat. Barnen sov i sina vagnar eller satt stillsamt och välartat uppradade. Ungdomar pladdrade hemvant. Samtliga bara satt där i godan ro med tillsynes allt tid i världen, helt avslappnat som om det vore helt naturligt vardagligt och normalt medan jag tänkte på hur många muffins jag skulle fått till det priset om jag gjort dem själv, vad läsken kostade på konsum, om man kunde tänka sig att fixa ett hemmacafé nå'n gång tillsammans med Elvin eller Lova kanske och bjuda in familjen som den där lille pojken i reklamen som fixade hemmabion (det såg så mysigt ut).

Jag har läst böcker som handlar om att leva enklare och därmed få mer tiiiiid till sånt som är väsentligt.Men det är inte böcker som verkar rikta sig till så'na som jag egentligen även om det finns mycket att ta till sig ändå. De har hetat "Lev enklare", "Rik på riktigt" och "Vem gråter vid din grav". Man ska gå ner i arbetstid  från ett högbetalt jobb. Man ska klara sig på mindre ekonomiskt och därmed frigöra tiiiiiiid. Men om man redan lever så enkelt man kan? Utan lyxutgifter (som cafébesök och nya kläder) hur får man då mer tiiiiid till det man vill ha tid till? Hur kan jag leva enklare?

Har fått nys om en så'n där bok till Simplicity Parenting via http://forenkla.blogspot.com/. Har givit inköpsförslag om den till biblioteket och hyser förhoppningar. Undrar om den är just för mig eller som de andra.

1 kommentar:

  1. "medan jag tänkte på hur många muffins jag skulle fått till det priset om jag gjort dem själv, vad läsken kostade på konsum"

    Åhh guuuuud vad jag skrattade när jag läste det här, jag är PRECIS likadan! Jag kan knappt njuta av sådant längre för jag sitter bara och räknar på hur mycket jag hade fått om jag lagt samma pengar på att baka själv.... Boken verkar intressant, ska se om den går att få tag på!

    SvaraRadera