måndag 18 november 2013

Midnatt råder...




Midnatt råder... inte riktigt än. Klockan är 22.30. Rubriken syftar på titeln och inledningen till en känd julsång. Jag håller på och förbereder så smått inför julen. Och det blir Timon som får mest hemgjorda julklappar vilka jag kommer att redogöra för här lite från och till. Jag har ju sytt ett par byxor och hoppas hinna sy ett par till. Och kanske en tröja. Han kommer att få ett Fairtrade alfabetspussel som jag köpte på ett kyrkcafé när han bara var liten bebis. Han pusslar mycket nu. Och leker med tågbanan. Kanske köper jag någon del till tågbanan på tradera och kanske pysslar jag ihop något tillbehör själv också. Det skulle vara roligt, kanske någon form av "playscape". Men man måste komma ihåg att hålla i åtanke stöket som blir av mer grejor. Så vi får se. Han leker också mycket matlagningslekar men jag tycker att det räcker med såna prylar, tror jag, av ovan nämnda anledning. Vad som står i beredskap för övriga familjemedlemmar är mera höljt i dunkel eller hålls i annat fall hemligt.

I kväll har jag hållit på med att färdigställa en bok som Emmy påbörjade för säkert två år sedan. Det var ett beställningsjobb. Jag hade bett henne att göra en bok av "Midnatt råder", men hon tröttnade och gjorde aldrig färdigt. Jag frågade förra året om hon inte kunde göra klart boken men det ville hon inte alls och nu vill hon inte alls kännas vid den, eftersom hon tycker att hon utvecklat sitt tecknande så mycket sedan dess. Hon hann med två och en halv vers och färgläggning av två av bilderna. Jag tänker göra färdigt boken så att han kan få den i julklapp i år. Men det blir inte lätt. Jag är inte lika bra på att rita som Emmy. Igår färglade jag en bild och nu ikväll har jag färglagt första skissen. Jag kollade i " Titta Madicken det snöar" för att få inspiration. Timon älskar den boken. Roligt för jag tycker om att läsa den, det har jag gjort för alla mina barn i juletid. Det är så roligt med julböcker, ska kolla i slutet av veckan om biblioteket tagit fram julböckerna. Den här fick de plocka fram från källaren tillsammans med "Jul i stora skogen". Vi har också lånat "Olles skidfärd" som Timon tycker mycket om.

Både igår kväll och ikväll har jag annars hållit på med hårfärgning. Det är Lova som håller på och byter hårfärg. Det blev inte bra igår så efter att Timon somnat ikväll cyklade vi till Konsum och köpte ny hårfärg och nu är hon nöjd. Elvin fick ett ryck och ville städa Emmys rum och det gjorde han snabbt (en timme) med tanke på graden av stökighet och fantastiskt bra. Tyvärr fick jag inte ta någon bild för Emmy. Och Emmy plockade ur diskmaskninen. Lova har både hängt tvätt och tvättat i flera omgångar ikväll. Däremot har jag själv inte gjort så mycket för ordningen ikväll annat än plockat undan efter kvällsmaten. Det ligger dock en hel del disk i diskhon...

Till helgen fyller Ulf år så jag tror vi skjuter upp det planerade pepparkaksbaket. Det blir mysigare att baka pepparkakor när vi julpyntat tror jag och det behöver bli lite mer ordning innan, men helgen efter är vi kanske inte hemma så vi får se.



Christmas preparations has begun. I'm planning a few homemade gifts for my youngest. I've already sewn a pair of trousers and I hope there will be one more pair and maybe a sweater.  He will also get some bought presents, a fairtrade alphabet puzzle I bought on a church café when he was only a baby and a sledge. He's very much into puzzling these days and playing with his wooden railway and train. Maybe some more parts for it would be suitable for extended family to give and maybe I'll make some things for it myself. I'm thinking about trees, houses and maybe cars, maybe some sort of play scape. But time is limited and I mustn't forget the clutter which unfortunately often comes with more stuff. He's also playing food preparation games and eating games a lot but we've already got enough of things to support his play in that area in my opinion. And maybe the train parts that he's already got is enough too.

What I have in mind for the rest of the family and extended family is more obscure or otherwise held out of this space since they're all reading my blog. But at least I can say there will be some more minor homemade things for some of them as well. 

Tonight I have been working on completing the illustrations that Emmy started two years ago. It was a put-up job by me. I asked her to make illustrations for a well known old swedish Christmas song, but she got bored and did not finish. I asked last year if she could finish it but she didn't want to, and now her drawing has developed too much since then, so she doesn't even want too be associated to those scetches at all. She finished scetches for two and a half verse and coloring of two of the images. I intend to finish the book so that her little brother can get it for Christmas this year. But it will not be easy . I'm not as good at drawing as Emmy. Yesterday I added color to an illustration and tonight I have colored the first sketch . 

I checked in "Look Mardie it Snows " for some help on the coloring. Timon loves that book. I really enjoy that because I like to read it, I've read it for all my children at Christmas time. It is so much fun with Christmas books! I'm going to check with our library at the end of the week if they've put up the Christmas books yet. When we were at the library last week we had to ask for this book,it wasn't on the shelf , as well as for" Christmas in the big forest ." We also borrowed " Olle's ski trip" which Timon likes very much.




Joining Nicole at Frontier Dreams for Keep Calm Craft On

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar