tisdag 21 januari 2014

Nytt sytt: Byxor av allt möjligt


Bit för bit tar jag så sakteliga itu med de gigantiskt höga, farligt svajande bra-att-ha/återbrukshögarna som jag samlat på mig och som belamrar och hotar att fullständigt ta över varenda litet skrymsle i mitt så kallade sy-rum både på bredden och höjden.

Här är mitt senaste alster, ett par byxor till Timon. Uppifrån och ner: Högst upp en mudd som inte syns på bilden, som jag köpte på Ohlssons tyger till byxorna här nedanför (ett par likadana har jag sytt till mig själv.)


I slowly tackle the gigantic high, dangerously swaying piles of stuff I've gathered for re-use which is cluttering and threatening to completely take over every little nook in my so-called sewing room both in breadth and height. 

Here is my latest work, a pair of pants for Timon. From top to bottom: The waist cuff that is not visible in the picture, I bought that fabrics for the pants in the picture below (and made a similar comfy pair for myself that I really like). 


 

Därefter följer ett röd-orange tyg som jag nog har fått av min Mor, jag vet inte vad det använts till förut. Efter det kommer det kära gröna möbeltyget från min Svärmor som jag använt flera gånger förut, till hängselbyxor till 3-årsdagen och 2-årsdagen åtminstone de sistnämnda  passar än efter snart 2 år tack vare långa ben och flera knappar på hängslena. Det finns inte mycket kvar av det gröna tyget nu.

This is followed by a red-orange colored fabric that I probably got from my Mother. I do not know what it was used for originally. 

After that, the dear green upholstery fabric again that I got from my Mother in law. I have used it several times before, for pants on his 3rd birthday and for pants on his 2nd. These pair last mentioned still fit after almost  2 years thanks to long legs and several buttons on the braces. There is not much left of the green fabric now. 



Det randiga tyget kommer av en frottéhandduk som jag tog med mig hem från mina föräldrar i somras och sist muddarna och en bit av ärmarna från en stickad tröja som kommer från min Svärmor. Jag vet inte om det är min man eller hans bror som har haft den. Ett par i mitt tycke alltigenom fina, färgglada och unika brallor av enkel modell som kan matchas ihop med mycket blev det av detta. Jag har ett par liknande på gång som kanske blir klara till nästa vecka om jag lyckas pallra mig iväg och köpa mer muddtyg. Skulle gärna sy något liknande åt mig själv i mer jordnära toner, men jag är tveksam till om jag har de rätta färgerna och jag tänker inte köpa nya tyger.


The striped fabric is from a terry towel that I brought home from my parents this summer and last, cuffs and a piece of the sleeves from a sweater from my Mother in law. I do not know if it's my husband or his brother who wore it as kids. I'm currently sewing on another pair  that might be ready by next week. I would love to sew something similar for myself in more earthy tones, but I doubt I have the right colors and I 'm not going to buy new fabrics.



Joining Nicole at Frontier Dreams for KCCO
and Maja at Husmorsskolan for Symöte







5 kommentarer:

  1. Such fun colors! The pants look very comfortable and your little one is an adorable model. :)

    SvaraRadera
  2. What wonderful outfits, I love the colours

    SvaraRadera
  3. What bright and comfy looking trousers.

    SvaraRadera
  4. Bra byxor! Har märkt att om man blandar vad som helst blir det bäst.

    SvaraRadera