måndag 3 september 2012

Äppeltider





Jag har ett litet äpple 
som jag har fått av mor
I äpplet finns ett kärnhus 
där tio fröbarn bor

I vart och ett av rummen
två fröbarn sova får
Där ligger de och drömmer 
om sol och ljus och vår








Äppelsaga

Det var en gång en liten pojke som hade lekt nästan hela dagen men nu kunde han inte längre komma på något att göra. Så han gick till sin mamma och frågade : - Mamma, vad ska jag göra nu?
Hans mamma svarade: - Jag vet ett litet rött hus utan dörrar och utan fönster men med en stjärna inuti. Du kan finna huset om du letar efter det.

Så den lilla pojken gick ut och där mötte han en liten flicka. Han frågade henne:
-Vet du var det finns ett litet rött hus utan dörrar och utan fönster med en stjärna inuti?
Den lilla flickan svarade: -Nej, jag vet inte var det finns ett litet rött hus utan dörrar och utan fönster med en stjärna inuti, men fråga min Pappa. Han är bonde och kan en massa saker. Han är där borta på åkern.

Så den lilla pojken gick ner till bonden på åkern och frågade: -Vet du var det finns ett litet rött hus utan dörrar och utan fönster med en stjärna inuti? -Nej, sa bonden, jag vet inte men fråga farmor. Hon är i sitt hus uppe på kullen. Hon är väldigt vis och känner till mycket. Kanske hon kan hjälpa dig. 

Så den lilla pojken gick uppför kullen till farmor och frågade: -Vet du var det finns ett litet rött hus utan dörrar och utan fönster med en stjärna inuti? -Nej, sa Farmor, jag vet inte men fråga du BroderVind, för Broder vind far vida omkring överallt och jag är säker på att han kan hjälpa dig. 

Så den lilla pojken gick ut och frågade Broder Vind: -Vet du var det finns ett litet rött hus utan dörrar och utan fönster med en stjärna inuti? Och Broder Vind svarade: -Ooooohhhh! Och den lilla pojken tyckte att det lät som om vinden sa: - Följ mig. 

Så den lilla pojken sprang efter vinden. Han sprang genom det höga gräset till fruktträdgården och där på marken fann han huset - Det lilla röda huset utan fönster och utan dörrar men med en stjärna inuti. Han tog upp det. Det fyllde hans båda händer. Han sprang hem till sin mamma och sa: - Titta Mamma, jag hittade det lilla huset utan fönster och utan dörrar men jag kan inte se stjärnan! Så här gjorde mamman (skär äpplet på mitten från sida till sida, inte uppifrån och ner) Nu ser jag stjärnan! sa den lilla pojken. 



Inuti varje äpple sover fem fröbarn i sina stjärnsängar och väntar på att Våren ska väcka dem.




For an english version of the apple-story: freeflowing ways

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar