söndag 23 september 2012

Höstdagjämning



Nu är vi mitt emellan jul och midsommar och natten och dagen är lika långa.
Enligt hednisk tradition är naturen nu i balans och det är tid att skörda det man sått 
och att tacka för skörden och Jordens gåvor, 
att slutföra projekt som påbörjats, ev ändra livsstil och planera för framtiden .




Höstdagjämningen är en tid för reflektion, vila och balans.
Man firar sina avslutade arbeten och tackar de som hjälpt en.

Enligt traditionen påbörjar den åldrande solguden sin färd till vinterlandet 
och gudinnans famn. 
Ett avslut.





Hednisk Höstdagjämningsritual

Löven faller
Dagarna blir kallare
Gudinnan sveper sin mantel av Jorden omkring sig
medan solguden seglar västerut insvept i nattens kyla
Frukt mognar och faller

Dagens och nattens timmar är i balans
Kyliga vindar blåser in från norr
I den skenbara frånvaro av liv som väntar oss
vet jag att det består
För solens farväl är en förutsättning för vårens ankomst
liksom döden är en förutsättning för livet

Jag har sått och skördat mina handlingars frukt
goda och dåliga
Bevilja mig mod att plantera glädjens och kärlekens frön
under det kommande året
och undvik hat och olycka
Lär mig leva vist på jorden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar