tisdag 18 juni 2013

Midsommarkläder i folkdräktsstil nästan klara!










































Vi vet ännu inte var vi ska fira midsommar i år men nu är i alla fall Timons midsommarkläder nästan klara. Det saknas bara en knapp och knapphål. Egentligen skulle det vara fler knappar för att bli mer folkdräktslikt men jag hade bara fem av samma sort. De här knapparna var kluriga att sy i. Jag brukar sy i knappar med maskin annars men det gick inte med dessa. Det är lite tjockare knappar med ett hål i.

Brodyren på västen har jag tänkt ska matcha dekorbandet på knäbyxorna lite grann. Jag har sytt mestadels med plattsöm och stjälkstygn och lite egenpåhittade stygn. Västen är fodrad i framstyckena med ett blommigt tyg i ljusblått med röda blommor som jag använt till foder förut. Bakstycket är sytt av två bitar tyg från ett par gamla manchesterbyxor.

Skjortan är sydd av min mor. Den är kanske 30 år gammal. Eller inte, jag vet faktiskt inte när hon sydde den. (Hoppas på en större version i samma stil till nästa år.)

Knäbyxorna med resår i midjan har jag sytt av 2-kronors muddtyget som jag köpt på tradera och använt till så mycket. Nu finns det bara tyg kvar till några muddar, varav högst en midjemudd.

Kostnad för midsommarkläderna: 15 kr för aceton utan olja som jag använde till att få bort mönstret med kulspetspenna som jag ritat på högra sidan av västen. Hade tänkt ha samma brodyr på båda sidor men det gröna garnet räckte inte och tiden hade i alla fall inte heller räckt för att hinna brodera på båda sidor. Tyckte det blev bra ändå.


Ni får kolla in mitt midsommarinlägg senare i veckan för att se kläderna in action!



We still don't know where to celebrate Midsummer this year but Timon's midsummer clothes inspired by scandinavian folkish costumes are almost finished. There's only a button and buttonholes left to be done. To be more folk-like there should have been more buttons but I only had these five at home.

This costume was entirely made of stuff that I  had at home. The backside for example was made of two pieces of fabric from an old pair of corduroys. (I didn't make the shirt though. It was made by my mother several years ago.) 

I only paid for the acetone that I used to get rid of the pencilmarks that I made on the right side of the vest. Initially my intention was to embroider both sides of the vest but I ran out of green yarn so I had to get rid of those marks. Even so I think it turned out pretty well. 

Look out for my Midsummer post in the end of the week (or maybe early next week) to see the costume in action!


Joining Nicole at Frontier Dreams for KCCO
and Maja at Husmorsskolan on Symöte









5 kommentarer:

  1. Verkligen en härlig dräkt du gjort :)
    Glad Midsommar
    Med vänlig hälsning
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Tack, tack. Nu håller vi tummarna för uppehållsväder i morgon vi 15-tiden då det är dags att dansa runt midsommarstången.

    Hoppas på en fin midsommar för er alla!

    SvaraRadera