måndag 27 juni 2011

Lev enklare...

...heter en annan bok som jag läst. Denna är skriven av frilansjournalisten Gisela Linde. När det gäller avsnittet att leva enklare i betydelsen shoppa mindre, leva miljövänligt, äta miljövänligt slås helöppna dörrar in vad gäller den här familjen. Vi lever bra mycket enklare och miljövänligare än vad författaren förespråkar. Men det finns absolut utrymme för förbättringar!

Jag skrockade självbelåtet, och (jag erkänner det) inte lite självbelåtet, när jag läste igenom de delar av boken som behandlade detta. Vi handlar till mycket stor del ekologiskt. Tänker alltid på om jag verkligen behöver en grej eller inte och kommer oftast fram till att jag inte behöver den. Undantaget kommer när det gäller att shoppa på loppis, då frossar jag och handlar kläder till barnen och mig själv som det ibland är tvivelaktigt om vi egentligen behöver och det känns ändå bra inuti. Att få ihop sisådär 30 fin-fina plagg för mindre än 300 spänn känns gott. Att vi lever sparsamt är inte bara en sport det är också nödvändigt för oss. Som tur är har jag bara möjlighet att besöka mina favoritloppisar ett par gånger varje sommar. Behövs det något vintertid som jag inte fått tag på under sommaren blir det oftast traderafynd.

Att leva enklare handlar även om att leva hälsosammare.Gick ut hårt till att börja med. Började laga vegetarisk lunch i samband med att Timon började med smakportioner men fick inte med mig resten av familjen så på kvällarna blev det kött, kött och ännu mera kött när maken började med LCHF. Inte särskilt miljövänligt. Nu på sommaren är det nästan omöjligt att laga vegetariskt när de stora barnen är hemma. Så det blir tråkmat. Annars har jag även nosat på rawfood och försökt få bort så mycket socker och onyttigheter som möjligt. Så även vitt mjöl, dvs allt bröd, all pasta har rensats ut, men det har letat sig tillbaka in i skåpen igen. Resultatet av utrensningen blev nämligen att de stora barnen inte åt något alls eller istället för brödet blev det supersöta frukostflingor. Men det kommer att bli nya friska tag även här. Skam den som ger sig! Kämpar vidare med att försöka hitta en nivå som passar alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar