lördag 3 mars 2012

Nytt sytt: Hängselbyxor


Dessa brallor har varit färdiga ett tag nu. Timon ska få dem på födelsedagen som närmar sig med stormsteg. Jobbar febrilt med att få färdigt hans övriga presenter när jag lyckas ta mig tiden.

Nytt: Har aldrig sytt sådana här fickor förut. Har sett några liknande hos http://kankarong.blogspot.com/2008/09/hngselbyxa-pepparrot.html. Har inte heller sytt den här modellen förut med påsydda hängslor.

Nja... Proportionerna blev väl inte 100% denna gång. Låååånga ben och kort mellan gren och upp till knapparna. Jag var rädd att benen skulle bli för korta och tog till lite väl mycket. Den något korta överdelen kompenseras dock av långa hängslor och tack vare muddarna går det nog bra att ha byxorna ändå. Innertyget på hängslorna hamnade med avigsidan ut. Jag fick inte riktigt någon bra snits på fickorna i svängen. I efterhand hittade jag en instruktion hos http://www.danamadeit.com/2008/07/tutorial-kid-pants-with-pockets.html . Så skulle man alltså ha gjort.

Bäst: Det snygga tyget på bröstlapp, hängslor och fickor! Färgprakten! Att hängselbyxorna blev färdiga i tid!

Material: En kökshandduk som från början varit något annat + grönt möbeltyg från Farmors fyndmarknad (dvs Svärmors källare) och gul muddväv som jag fyndat för en krona på tradera.

Mönster: Eget med utgångspunkt från lite olika brallor som jag tittat på.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar