tisdag 8 april 2014

Nytt Sytt: Sommarbyxor av loppis-skjorta DIY


Jag jobbar vidare med återbrukshögen. Den här gången har jag inspirerats av Frk Turkis och sytt byxor av ett par skjortärmar.

 
Jag klippte av båda ärmarna på skjortan. Lade på ett par jeans att klippa grensvängen efter.


Jag jämnade till bakkanten så att den blev rak och klippta kortare fram som jag alltid gör och upptäckte så småningom att det blev på håret att få dem att passa på Timon. Hade varit enklare att göra till mindre barn, under 3,5 skulle jag tro. 

Jag fick därför klippa av två bitar längst ner på skjortans baksida att ha till kanal för resår i midjan.


Sen vände jag det ena benet ut och in och stoppade in det andra så att de låg räta mot räta, nålade och sydde ihop.




Jag sydde fast resårkanalen på samma sätt som man syr fast en mudd. Den blev lite längre än omkretsen på byxorna så jag gjorde några veck fram. Sen i med resåren och så var det klart. 

Det här tog mig tre timmar. För en normalsnabb människa som inte krånglar till det skulle jag tippa att det inte tar mer än en timme.

Och när resåren var i såg byxorna ut så här fram

...och så här bak

Jag har också nyligen gjort ett par byxor till åt Timon av ett par mycket större byxor.
Jag började med ett par jeans i Januari. Jag har utlovat en beskrivning av hur jag gör om dem på mitt sätt. Det får komma nästa gång jag gör om ett par.

Linking up with Nicole at Frontier Dreams for KCCO
and 
Maja at Husmorsskolan









2 kommentarer:

  1. Det var inte dåligt att göra byxor av en skjorta, och så snygga dom blev.

    SvaraRadera
  2. That's a great use of a shirt, I think my children are a bit big now, although you could make shorts I suppose!

    SvaraRadera