tisdag 29 april 2014

Tips att prova vid odling av grönkål

Jag har provat förut att så grönkål men inte lyckats alls. De första bladen som tittat fram har direkt sett ut som skelett med bara bladnerverna kvar
I år ska jag både förodla och så direkt. Har läst att man kan få problem med jordloppor om man sår direkt vilket inte blir ett lika stort problem om man sätter ut en planta. Jorden ska packas ordentligt runt plantan för att hindra kålflugor att lägga ägg. När fröna gror ska det vara ca 20 grader och när de kommit upp ska de stå ljust och svalt men inte under 14 grader någon längre tid. Det ska var 50 cm mellan. Jorden ska hållas fuktig speciellt i början och plantan ska täckas med fiberduk om det inte finns övervintrade ägg av larver i jorden. Det är viktigt att plantan får en bra start.

Gröngödsling som förberedning av jorden ska vara bra, men vad betyder det? Och marktäckning med gräsklipp. Men det får inte fröa har jag också hört. När gör gräsklippet det? Det ska också vara bra att täcka med starkt luktande örter. Undrar om det menas att det kan växa fullt av sådana runtomkring eller om de ska vara avklippta?
Man kan plocka renfanor och lägga i blöt och göra renfanevatten att duscha med i förebyggande syfte. Man kan också duscha med malört, men jag vet inte ens hur malört ser ut, men det går ju att kolla upp. Vi får se hur det blir med det. En sak som i alla fall kommer att bli av är att duscha med nässelvatten för nässlor finns det gott om. På plantan är det en del nässelvatten+ 20 delar vatten som gäller när den fått angrepp. Och på jorden gäller en del nässelvatten och 10 delar vatten som gödning. Såpvatten ska också funka att spraya på bladen.
Har också läst att man ska pudra de fuktade bladen och rothalsen med kalk, träaska och salt. Kanske går att duscha med saltvatten i så fall? Och duscha med äggkokningsvatten? Träaskan känns inte som att det skulle bli av.

Det bästa skyddet sägs vara samodling. Jag ska flytta citronmeliss till trädgårdslandet och kanske oregano. Starkt doftande kryddor ska tydligen göra att insekter inte vill dit. Det gäller för tomater också.
Grönkålen ska trivas särskilt bra tillsammans med lök, selleri, bondbönor, mangold, ringblommor och tagetes. Ringblommefrön har jag så det blir det till att så av i närheten av grönkålen. Dill och timjan ska också vara bra att ha tillsammans med grönkål. Dill har jag ju frön av så då blir det dill också i år. Kanske det finns timjan någonstans i trädgården. Spenat går också bra att så nära grönkålen. 
Man kan också så grödor som insekterna ska föredra framför grönkålen och då är det huvudkål, salladskål, majrova och rädisa som gäller. De ska locka till sig kålmask och så kasserar man efter hand, men jag kommer nog inte att anstränga mig så mycket i år. Man ska skaka stockarna regelbundet och plocka mask. Jag tänker också förse sönerna med fjärilshåvar.
Så här får det gärna se ut i mitt trädgårdsland


Källor:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar