lördag 26 april 2014

Påsklov och ett nytt trädgårdsland


Med hjälp av min Far som varit hos oss på besök från Skåne har jag grävt ett nytt trädgårdsland!
Det ligger alldeles mellan äppelträden så det kassa äppelträdet har fått offra lite grenar för att landet ska få tillräckligt med sol. Det är en liten nackdel i vår trädgård att det finns mycket skugga, men vi vill ha det så också för att trivas själva. Och snart blir det blad på de två höga lindarna! Då blir det lindbladssmoothie en period innan bladlössen kommer.



De tre pallkragarna som jag odlat i förut räcker inte. Elvin har jordgubbar och smultron i en och jag behöver mer plats för spenat och sallad och tänker försöka mig på grönkål igen. Vi behöver blad till vår morgonsmoothie! I två pallkragar får det bli tomater och spenat och kanske morötter bara för att tomaterna sägs trivas med dem. Kanske sår jag även någon kryddväxt som skydd mot insekter. Basilika ska vara bra.


I det nya trädgårdslandet blir det grönkål och spenat och tomater om de inte får plats i pallkragarna och det får de nog inte. Där har jag ett litet problem; tomater trivs inte med grönkål. Det ska helst vara 4 meter mellan tomaterna och grönkålen så de får vara i varsin ände i så fall. Och grönkål är ju svårt. Det har bara blivit skelettet kvar av den nyuppkomna grönkålen förut. Man borde väl se till så att den blir stark och motståndskraftig från början med rätt jord och rätt näring och växter som skyddar och som den trivs tillsammans med. Får se vad som räcker av av tid och ork.


En lite fågel slog sig ner i utkanten av det nya trädgårdslandet


I
Tomatplantorna får vara ute om dagarna nu i hammocken med vindskydd på ena sidan. Jag har 50 stycken!


Mina föräldrar har jobbat en massa trädgården


Min mor har inte grävt trädgårdsland men väl hängt tvätt och krattat löv och lagat kläder och städat och lagat mat och en massa annat både som jag vet om och inte vet om - det är som vanligt.



Timon trivdes med att vara påskledig och ha Mormor och Morfar omkring sig.



och påskliljorna blommade när de skulle







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar