tisdag 5 mars 2013

Favoriträtter i Februari

Många nya rätter lagades även i Februari. Det är bara att passa på när man har ett matlagningsintresserat litet barn. Emmys favoriträtt blev lasagne med kikärtor och Timons favoriträtt var orientalisk bönsoppa, båda omändrade efter eget tycke (och framför allt utifrån vad som fanns i skåpen här hemma) från  kapitlet Vinter i boken Kökets fyra årstider:


Lasagne med kikärtor
Lasagneplattor
olivolja
2 hackade gula lökar
2 burkar skivade champinjoner
9 dl kokta och hackade kikärtor
oregano
2 paket tomatkross (jag tog bara ett paket + lite sweet chilisås till formen på slutet)
salt
peppar
400g keso
riven ost
(riven morot)
(stjälkselleri)

Fräs löken. Häll i champinjoner. (Tillsätt ev riven morot och hackad stjälkselleri).Tillsätt kikärtor, oregano och ett paket tomatkross. Koka i 10 min. Krydda.
Häll ett paket tomatkross i en eldfast form (eller lite sweet chilisås). Lägg i ett lager lasagneplattor Häll på kikärtssås och bred keso över. Strö på riven ost. Varvavidare och lägg lasagne plattor överst. Täck med ost.
Låt rätten stå i ugnen i 30-40 min i 175 grader.

Orientalisk bönsoppa
1 1/2 dl blötlagda mungbönor
1 dl råris
1gul lök
olivolja
1 1/2 liter vatten
1/2 buljongtärning
3 selleristjälkar
1 röd paprika
2 tsk curry
1 tsk koriander
persilja eller annat grönt

Hacka och fräs löken i olja med curryn och riset. Tillsätt vattnet, buljongen och mungbönorna. Koka i 30-35 min. Hacka paprikan och sellerin och lägg i soppan. koka ytterligare 10 min. Strö över grönt vid serveringen.

1 kommentar: