söndag 6 maj 2012

Struktur






Att hjälpas åt hemma, att leva tillsammans, att komma någon vart kräver struktur i en familj som består av sex personer, för att allt inte bara ska blir tjat och motstånd.  http://petrakrantzlindgren.wordpress.com skrev för någon månad sen om barn och samarbete och poängterade vikten av att skapa en relation där barnen vill samarbeta, men också att "goda relationer förutsätter att det finns tid för positiv samvaro". Payne i sin bok Simplicity Parenting talar mycket om vikten av "rhythm" rutiner och struktur och om insättningar på relationskontot.

Jag har en god relation till mina barn, vi har goda relationer till varandra, men majoriteten av dem är speciella.  Från början. Det är inget jag kan råda över. De är de barn de är sedan första gången vi möttes, vid mitt bröst. Jag har ETT barn som beter sig "enligt boken". Hen är en produkt av sin miljö och sin plats mellan dessa mycket speciella syskon.

För att få bättre struktur på tillvaron och slippa en del av tjatet VARJE morgon, FEM gånger minst om exempelvis så självklara saker som att borsta tänderna har jag inspirerats av http://smallnotebook.org/2012/04/03/routines-for-the-kids/. Men jag preciserade schemat något eftersom jag känner att min barnaskara behöver det. Jag lade fram förslaget på ett familjeråd och alla var villiga att prova under en tvåveckorsperiod. Systemet har funkat bra tillsammans med påminnelser. Kanske har man inte fyllt i sina kryss alla gånger, det är inte heller det som är poängen, men förekomsten av en lista där allt som ska göras står uppskrivet har inneburit en tydlighet om både vad som ska göras och någorlunda i vilken ordning. Och det har varit punker på listan som jag har fokuserat mina påminnelser på. Jag har vetat VAD jag ska fokusera tjatet på. Resultatet har faktiskt blivit bättre ordning  här hemma. Och lite trevligare stämning. Det här är inte LÖSNINGEN. .Det går låååångsamt.Vi fortsätter med våra scheman OCH det går att tänka på och jobba med relationerna samtidigt.

Trädgårdsschemat från i höstas är också återinfört sedan två veckor tillbaka och vi har plockat ogräs, anlagt trädgårdsland och börjat förbereda för lite mer sagoskimmer på tillvaron. Mer om det i ett framtida inlägg...


Jag kan inte vara en trevlig empatisk förälder som lyssnar och som man vill umgås med i ett fysiskt kaos. Jag lägger gång på gång ut bilden av vart och ett av mina barn som nyfödda på min näthinna för att kunna vara den mamma jag vill vara, för att kunna möta det barn som fortfarande är det barn som jag då mötte till 100% för första gången. Nu är det bättre. Nu kan jag vara mamma och umgås med mina barn och bygga på vår relation.

Och nu 23.00 är det dags att påminna de två äldsta om att de ska gå och lägga sig...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar